Spørgsmål

Tryk på min e-mail her kontakt@susannevang.dk og stil mig et spørgsmål.

Du er velkommen til at stille mig spørgsmål om sund kost, motion, stress eller personlig udvikling. Nogle af de besvarede spørgsmål vil blive udvalgt og vist anonymt her på siden til inspiration for andre.

Spørgsmål om muskel- og ledsmerter
Jeg har over en årrække haft smerter i muskler og led uden at lægen har fundet frem til hvad det kan være. Har du nogle råd til hvad jeg kan gøre?
SVAR:
Forskellige former for led- og muskelsmerter, gigt og andre betændelses- og smertetilstande i kroppen kan på sigt give øget bugfedt og faktisk kan gluten (intolerance) give smerter i kroppen. Du kan gøre rigtig meget selv for at standse generne:
Noget der er virksomt er selvfølgelig at bevæge sig, så de hvide blodbaner bliver skyllet igennem og renser systemet, åndedrættets iltning under sport har stor helingseffekt. Du kan prøve 1 uge med juice hver dag bestående af 200 g ingefær, 1 æble og 1-2 citroner, kom den i flaske og fordel drikken over 1 døgn. Jeg kender flere, hvor irritationerne er gået væk med sådanne en sjus hver dag i 1 uge. C-vit., Zink og Kisel er godt til heling, herudover er D-vit, kalk og Omega3 vidunderlige midler. Og så det absolut bedst hvis kroppen ikke er for syre-holdig, så sørg for at opretholde syre/base balancen. Vinterbadning er også godt, da det har immundæmpende effekt. Sidst men ikke mindst spis endelig en masse økologiske grøntsager, fisk, grøn the, gurkemeje (1 spsk dagl.).
En eliminations-diæt hvor du tager f.eks. gluten og andre madvarer ud af dit sortiment i 1 måned, for dernæst at reintroducere en ting af gangen og observere kostens indvirkning, om der er noget du ikke kan tåle. Men du skal give dig selv 30 dage.

Spørgsmål om B-vitaminer
Du skriver i dag om B-vitaminer på din Facebookside Sundt sind – Sund krop. Jeg løber 3 gange om ugen ca. 5 km hver gang. Jeg er en del stresset og er meget træt. Hvad vil du anbefale jeg tager af vitaminer?
SVAR:
Jeg vil helt klart anbefale dig at købe Multi vitamin og mineral kapslerne Spektro fra Solaray + Multi-B. Begge findes i de fleste helsekostbutikker. De vil bidrage til at mindske træthed og udmattelse og give dig noget energi. B-vitaminerne har stor betydning for din forbrænding og evnen til at smide fedt. Behovet for B-vitaminer stiger ved stress, dårlig ernæring, brug af stimulanser og sportstræning. De bliver hurtigt optaget og udskilt igen. Vi er derfor afhængige af daglig tilførsel og vitaminet bliver let ødelagt ved opvarmning. Oplever du fortsat stress, så kan jeg hjælpe dig med at få sat dine tanker på plads.

Spørgsmål om stivelse
Hej Susanne, spiser du kartofler, har læst at kartofler indeholder en del stivelse, og der er meget for og imod. Hvad er det stivelse gør ved kroppen, som åbenbart ikke er godt. Hvad mener du omkring kartofler og spiser du det? Jeg gør, men er blevet i tvivl om jeg skal droppe dem, så hvem er mere nærliggende at vende det med end dig?
SVAR:
Jeg spiser stort set aldrig kartofler pga. stivelsen. Det eneste gode ved kartofler er C-vitaminerne. Men jeg spiser søde kartofler, de minder lidt om gulerødder. De indeholder 10 flere gode stoffer end i almindelige kartofler og så indeholder de ikke stivelse. Et sundt alternativ til kartoflen er sorte og røde ris eller quinoa, de er proteinrige og der er ganske lidt langsomme kulhydrater i, der er ingen gluten i og heller ikke stivelse. Der findes stivelse i bla. hvede, kartofler, hvide ris, havregryn og pasta. Stivelse er en god energikilde, men det er en god ide at holde sig fra stivelse, hvis man gerne vil tabe sig. Stivelsen virker som sukker, du får et hurtigt kick og efter ganske kort tid falder dit blodsukker og du fristes til sukker eller stivelse igen. Og din blodsukker balance går op og ned som en yo yo. Dette er belastende for dit system, bugspytkirtlen er på overarbejde, den slides og det kan ende ud i aldersdiabetes eller hjertekarsygdom, smerter, hormonelle og mentale ubalancer. Stivelse er tomme kalorier, det er fyldstof og indeholder ingen næring . Og din krop kan ikke kende forskel på om den får stivelse fra hvidt mel eller hvidt sukker. Du kan dog ikke undvære stivelse. Din krop og især hjernen har bedst af at have et stabilt blodsukker, så du skal spise kost der får dit blodsukker til at stige langsomt og som indeholder den gavnlige stivelse fra grove uforarbejdede produkter f.eks. frugt, grøntsager og bælgfrugter. Sørg for at spise kulhydrater, fedt og protein – det giver fordøjelsen noget at arbejde med og kroppen den næring den har brug for. Du undgår på den måde også træthed og energi-dyk.Og får du for meget af alt det hvide, så bliver kroppen afhængig af det. Så drop sukker og stivelse. Resultat: Masser af energi, godt humør, nogle kilo lettere og en meget sundere krop som du har det godt med.

Spørgsmål om mælk:
Hvad er grunden til du ikke drikker almindelig mælk fra en ko, men rismælk eller soyamælk eller mandelmælk? Tænker om det mon har noget med laktoseallergi at gøre eller helt anden grund?
SVAR:
Mælk indeholder adskillige stoffer, som fra naturens hånd skal stimulere appetitten og få den nyfødte til at vokse. Mælkeproteinerne er nogle af de mest problematiske i forbindelse med overvægt og fedme – både hos børn og voksne. Komælk er beregnet til kalve, der skal vokse meget hurtigt. Samtidig indeholder komælk omkring 3 gange så meget protein og mindre fedt i forhold til modermælk. Komælk indeholder desuden hormoner som østrogen og testosteron, som sammen med væksthormon sætter skub i kalvens appetit og vækst, så den i løbet af et år vejer 300 kg. Væksthormon fra komælk og modermælk er identiske. Så det virker på samme måde som kroppens eget væksthormon. Hvad sker der med vægten, når vi indtager væksthormonerne gennem mejeriprodukter? Det øger antallet af celler, der bliver til fedtceller, og hormonet bidrager til at eksisterende fedtceller vokser. Blot lidt A38 til myslien, et skvæt mælk i kaffen eller en enkelt skive ost om dagen er nok til at holde gang i den onde cirkel, hvor blodsukkeret er ustabilt.

Spørgsmål om LCHF og hvordan spiser du: 
Hej Susanne, Jeg har kastet mig over LCHF og vil høre om det også er det princip du spiser efter selv om du er vegetar. Hvis du gør det, kan du måske  svare på følgende:
Jeg har svært ved at gennemskue hvorvidt havregryn, kikærter og linser indgår i LCHF. Spiser du også mælkeprodukter med højt fedtindhold og hvad spiser du til morgenmad?
SVAR:
Det bedste ved LCHF mener jeg er, at du opnår et rigtig godt og stabilt blodsukker. Herudover får du mere energi og så forbrænder du fedt, så du bliver fastere i skindet 🙂
Mht. havregryn, kikærter og linser så er kikærter og linser ok at spise når du følger LCHF. Der er kulhydrater i, men det er de langsomme, så du føler dig mæt længe og du undgår trang til sødt. Der er færre kulhydrater i glutenfri havregryn end i de almindelige –  jeg spiser engang imellem glutenfri havregryn, når jeg skal til hård træning.
Jeg har meget fokus på og går udenom gluten, mælk og sukker og det gør flere af medlemmerne i min sundhedsklub også. Når jeg går uden om gluten, får jeg færre kulhydrater, men vi skal have lidt kulhydrater og det findes bla. i grøntsager, som jeg får meget af da jeg er vegetar. Og så sørger jeg for at få olie bla. 2 spsk. olivenolie før jeg går i seng. Herudover er jeg obs. på syre/base forholdet – at kroppen ikke bliver syrlig bla. ved at undgå kaffe, vin, kød…
D. 1. marts startede jeg på en udrensningskur – som omfatter det førnævnte og så er der fokus på den helt rene vare.
Til morgenmad laver jeg smoothie som holder mig mæt 3-4 timer.
Kender du Oopsie brød, som bruges indenfor LCHF, hvis ikke kan jeg sende opskrift til dig.

Spørgsmål om oppustethed:
Hej Susanne, Jeg er ofte så oppustet, at jeg ligner en der er gravid i 6. måned. Har du en forklaring og et godt råd til det?
SVAR:
Det har højest sandsynlig relation til din kost. Mad med mange kulhydrater (hvide pasta, hvide ris, pizza og hvidt brød), kan binde væske i kroppen og gøre dig oppustet. Sukker danner gærsvampe i tarmene, som giver luft i tarmene, oppustethed og irritation. Og værst er det at det giver et stærkt behov for sukker- og stivelsesholdig mad og dermed er den onde cirkel svær at bryde.
Sunde hilsner
Susanne